Tworzenie i projektowanie zapachów jest zajęciem stosunkowo nowym. Dziedzina ta dopiero co zaczyna cieszyć się zainteresowaniem, z tego względu mało pozycji książkowych, które by mogły przybliżyć nieco wiedzę na ten temat. Obecnie jest ona wykładana i przybliżana zainteresowanym jedynie na uczelniach wyższych.
Kto może zajmować się aromamarketingiem?
Umiejętność odpowiedniego dobierania i tworzenia zapachów jest dość trudna do zdobycia. Bardzo ważny jest tutaj zmysł węchu, który powinien być bardzo dobrze rozwinięty. Umiejętność tą można nabyć na kilkudniowych kursach np. w Scent Marketing Institute. Koszt takiego kursu dokształcającego wynosi około 1 tys. zł. Warto także pamiętać, iż ten rodzaj marketingu czyli aromamaketing jest zaliczany jako działalność związana z reklamą, czyli firmę, zajmująca się zapachami, należy zarejestrować pod symbolem usług reklamowych – PKD: 73.11.Z.
Niezbędne inwestycje
Konieczne jest podstawowe wyposażenie biurowe czyli głównie dobrej jakości komputer oraz odpowiednia ilość olejków eterycznych, z których będziemy tworzyć atrakcyjne zapachy. Koszt podstawowych olejków to około 2,5 tys. zł. Firma, która działa w obrębie aromamarketingu jest odpowiedzialna jedynie za projektowanie zapachów, zatem tworzenie profesjonalnego laboratorium nie jest potrzebne, w zupełności wystarczą warunki tzw. domowe. Ważny jest także pokaźny kapitał obrotowy, który umożliwi rozpoczęcie działalności w tym zakup niezbędnych narzędzi pracy. Dodatkową usługą może być tez sprzedaż atrakcyjnych flakoników i urządzeń do rozpylania wybranych przez klienta zapachów. Niektóre urządzenia rozpylające z powodzeniem można zainstalować w systemach klimatyzacyjnych oraz wentylacyjnych. Koszt urządzeń bardziej specjalistycznych wynosi kilka tys. zł.
O czym warto pamiętać?
Głównymi klientami firm, które zajmują się projektowaniem zapachów są przede wszystkim: hotele, pensjonaty, puby, restauracje, kawiarnie, sklepy oraz centra handlowe. Z ich usług korzystają zakłady zajmujące się organizowaniem imprez prywatnych i biznesowych.
Potencjalne zarobki
Stworzenie odpowiedniego zapachu i dopasowanie go do potrzeb klienta jest dość trudne. Projektowanie zapachów jest zatem usługą dość luksusową, skomplikowaną i oczywiście kosztowną. Jednorazowe stworzenie zapachu kosztuje nawet kilka tysięcy złotych.
Przydatne informacje
Najpopularniejszymi zapachami jest preparaty z nutą piżma, cytrusów oraz bursztynu. Zalety, które płyną ze stosowania aromamarketingu w sklepach np. w galeriach handlowych to przede wszystkim: zadowolenie z obsługi oraz dokonanych zakupów. Klienci chętniej przebywają w sklepie, w którym panuje przyjemny i odprężający zapach i więcej kupują.
Konieczne wydatki
- Komputer – 1,5 tys. zł
- Internet – 70 zł miesięcznie
- Olejki aromatyczne (eteryczne) – około 3 tys. zł
- Urządzenia rozpylające – kilkaset zł
- Kapitał obrotowy – minimum 10 tys. zł