Zakupy w internecie

Utworzono: 14 kwietnia, 2014 o 7:28

Pomysł na własną działalność w internecie

W 2010 roku Polacy – szczególnie młode pokolenie wydało na internetowe zakupy około 14 500 mln zł jak podaje Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego. W dzisiejszych czasach prowadzenie sklepu internetowego jest przedsięwzięciem bardzo dochodowym.

Kto może prowadzić sklep internetowy?

Współcześnie prawie każdy posiada stały dostęp do Internetu i potrafi się nim odpowiednio posługiwać. Internet daje szanse na prowadzenie własnej działalności np. umożliwia prowadzenie sprzedaży za jego pośrednictwem. Sklep online może prowadzić każdy, kto orientuje się w handlu i zna przynajmniej podstawowe zasady prowadzenia sklepu internetowego. Zakładając sklep internetowy należy go zgłosić i zarejestrować podając numer PKD z oznaczeniem 52.61.Z, który symbolizuje sprzedaż wysyłkową. Należy dodatkowo określić, co będzie przedmiotem handlu np. czy będzie to własnoręcznie robiona biżuteria, odzież czy może książki.

Jakie inwestycje są wymagane, by prowadzić sklep internetowy?

Do prowadzenia sklepu internetowego konieczny jest komputer oraz stały dostęp do Internetu. Komputer, na którym będziemy pracować i prowadzić za jego pośrednictwem sprzedaż powinien posiadać mocny procesor, najlepiej ostatniej generacji. Jego koszt wynosi około 1500 zł. Ważna jest także karta graficzna, nie musi ona jednak być wyjątkowo silna. Koszt optymalnej i w miarę wydajnej karty graficznej zamyka się w granicach 500 zł. Bardzo ważną sprawą jest Internet. Do prowadzenia aktywnej sprzedaży bezpośredniej konieczne jest szybkie łącze Internetowe umożliwiające błyskawiczny przekaz danych.

Abyśmy mogli zaistnieć w sieci internetowej i w niej funkcjonować jako sklep internetowy, koniecznie musimy zainwestować w domenę, hosting oraz odpowiedni skrypt komputerowy niezbędny do prowadzenia sklepu. Wybór domeny czyli adresu, powinien być dobrze przemyślany. Adres naszego sklepu – strony internetowej powinien być prosty, krótki i przede wszystkim łatwy do zapamiętania przez innych. Adres powinien nawiązywać do asortymentu naszego sklepu, aby można go było łatwo skojarzyć. Przy tworzeniu adresu strony powinniśmy pamiętać, aby nie używać nazwiska oraz nazw obcojęzycznych.

Bardzo ważna kwestia jest dostępność wybranej przez nas domeny. Może się zdarzyć, że wybrany przez nas adres jest już zajęty, w takiej sytuacji wystarczy zmienić końcówkę. Najpopularniejsze i najlepsze to: .pl, .com, .com.pl oraz .eu. Koszt domeny jest stosunkowo niewielki, to zaledwie około 50 zł rocznie. Warto wykupić wszystkie dostępne domeny i w ten sposób ograniczyć ryzyko oszustwa.

Strona internetowa, aby mogła sprawnie funkcjonować musi zostać umieszczona na odpowiednim serwerze. Hosting domeny jest istotny dla efektywności pracy danego sklepu. Warto pamiętać jakie cechy powinna posiadać wiarygodna strona internetowa, z której chętnie i często będą korzystali klienci. Witryna musi się przede wszystkim błyskawicznie ładować, dlatego bardzo ważny jest transfer. Wybierając serwer dla naszej strony WWW trzeba zwrócić uwagę również na pojemność bazy danych, powinna być ona nieograniczona. Kolejna ważną kwestią jest panel administracyjny, powinien być on w miarę prosty, a korzystanie z niego intuicyjne. Koszt hostingu, czyli utrzymywania strony na serwerze wynosi około 600 zł rocznie. Jest to koszt stosunkowo mały.

Do prowadzenia sklepu internetowego, koniczny jest odpowiedni skrypt, który umożliwi właściwą budowę sklepu. Dostępne są różnorodne bezpłatne aplikacje, które pomagają w budowie sklepu. Są to m.in. Magento, OsCommerce, ZenCart. Jeśli nie jesteśmy przekonani do bezpłatnych oprogramowań możemy kupić aplikację stworzona przez profesjonalistów i na niej bazować. Obie opcje mają swoje wady i zalety. Decydując się na bezpłatny skrypt musimy mieć na uwadze zdanie np. innych użytkowników. Bezpłatne wersje programów są niestety pełne błędów, układ sklepu jest narzucony i mało atrakcyjny pod wieloma względami. Istotną wadą jest brak optymalizacji bezpłatnych aplikacji pod kątem wyszukiwarek internetowych typu Google. Wdrożenie bezpłatnej aplikacji szacuje się mniej więcej na 900 do 3500 zł. Jest to idealne rozwiązanie dla zbadania popytu oraz dla osób, które stawiają pierwsze kroki w handlu internetowym.

Strona internetowa sklepu powinna być przyjazna dla klientów, administratora oraz wyszukiwarek internetowych. Powinna być przejrzysta i w miarę intuicyjna. Bardzo ważna jest treść oraz grafika. Dobrze zaprojektowana strona internetowa to połowa sukcesu. Koszt jej wykonania jest różny. Wszystko zależy od jej funkcjonalności, wykonawcy oraz wytycznych właściciela. Stronę można wykonać samemu, jeśli się posiada odpowiednią wiedzę lub można skorzystać z usług specjalistów. Wykonanie najprostszej strony to maksymalnie 5 tys. zł, zaawansowanej natomiast kilkadziesiąt tysięcy. Jakość naszej strony zależy również od naszych wymagań i preferencji. Dzierżawa z kolei powinna się mieścić w granicach od 450 – 700 zł za miesiąc.

O czym warto pamiętać?

Tworząc sklep internetowy, powinniśmy pamiętać o kilku podstawowych kwestiach. Oferowany przez nas produkt powinien być łatwy do znalezienia. Dobrze, jeśli jest jego opis jest wyczerpujący i zawiera wszystkie niezbędne informację wraz ze zdjęciem. Na stronie sklepu powinny się znaleźć także informacje dotyczące sposobu zakupu naszego towaru. Powinien być on w miarę prosty i zrozumiały dla każdego. Jeśli sklep ma skomplikowane zasady składania zamówień, wielu potencjalnych klientów rezygnuje z jego usług.

Jeśli chcemy, aby nasz sklep przynosił zyski i dobrze prosperował powinniśmy zainwestować w reklamę np. internetową. Bardzo popularną i odnoszącą sukces metodą jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach typu gogle, która jest obecnie najbardziej znana przeciętnemu użytkownikowi Internetu.

Potencjalne zarobki

Zyski i zarobki danego sklepu zależą przede wszystkim od obrotu czyli ilości stałych klientów i zainteresowania sprzedawanym towarem. Najczęściej handluje się sprzętem ARG i RTV. Znacznie bardziej dochodowe są sklepy z rzadkim asortymentem np. sklepy wielobranżowe. Zarobki zależą od branży i właściwego zarządzania zasobami sklepu. Średni dochód sklepu internetowego z bogatym i dobrym asortymentem wynosi około 600 – 800 tys. zł rocznie.

Konieczne wydatki

  • Komputer – około 3 tys. zł
  • Oprogramowanie sklepowe – około 1 tys. zł
  • Pozostałe aplikacje – około 600 zł
  • Projekt i budowa strony internetowej – 5 tys. zł
  • Drukarka fiskalna – 2,5 tys. zł
  • Serwer i domena – około 60 zł na miesiąc
  • Prowadzenie księgowości – 300 zł na miesiąc
  • Pozycjonowanie i promocja w Internecie – 450 zł na miesiąc
  • Artykuły biurowe – 150 zł na miesiąc
  • Abonament – telefon i Internet – 250 zł na miesiąc
  • Zakup towaru – zależy od wybranej przez nas branży

Przydatne informacje

Na współczesnym rynku internetowym istnieje blisko 24% sklepów, które handluje sprzętem AGD i RTV. 18 % sklepów obecnie działających oferuje klientom artykuły związane z wyposażeniem domu oraz ogrodu. Bardzo niewiele jest sklepów wielobranżowych – niecały 1 % ale to właśnie one przynoszą zadowalające zyski.

            
                         
        
Ostatnio modyfikowano: 5 maja, 2014 o 11:57