Zarządzanie bazami danych klientów

Utworzono: 14 kwietnia, 2014 o 7:56

Każda firma dysponuje ogromną bazą danych swoich klientów. jest ona regularnie i sukcesywnie powiększana wraz z rozwojem danego przedsiębiorstwa. Bazy danych zawierają bardzo szczegółowe informacje na temat klientów m.in. dane kontaktowe oraz informację biznesowe np. zakres współpracy, status mówiący czy dany klient jest ważny dla firmy czy nie. Tymi danymi trzeba jednak odpowiednio zarządzać i uaktualniać. Firmy często zatrudniają w tym osoby z zewnątrz by to one kontrolowały bazy i ją wedle zaleceń rozbudowywały.

Kto może zarządzać bazami danych?

Administrator baz danych jest jednocześnie administratorem bezpieczeństwa informacji prywatnych lub biznesowych. Do jego podstawowych zadań należy np. przechowywanie powierzonych danych, uzupełnienie ich, uaktualnianie oraz chronienie przed utratą czy nielegalnym udostępnieniem osobom nieuprawnionym. Do jego zadań należy także prowadzenie dokumentacji związanej z przetwarzaniem dostępnych informacji oraz wykorzystywaniem ich do celów służbowych. Konieczna jest rejestracja posiadanych zasobów informacji w CIODO za pośrednictwem odpowiedniego wniosku. Kolejna bardzo istotna kwestia jest upoważnienie właściciela bazy danych, który nam ją powierza, upoważnienie powinno zawierać dane administratora oraz okres trwania upoważnienia i zakres danych do którymi administrator będzie zarządzał.

Niezbędne inwestycje

Konieczny jest oczywiście dobrej jakości komputer z najnowszym systemem operacyjny oraz pojemnym twardym dyskiem niezbędnym do przechowywania dużej ilości informacji. Zarządzanie informacją oraz administrowanie bazami danych ma charakter pracy biurowej. Jest to idealne zajęcie dla osób, które wcześniej pracowały w księgowości, instytucjach publicznych lub prowadziły sekretariat.

O czym warto pamiętać?

Podejmując się działalności związanej z administracją sporym zasobem informacji np. bazą danych klientów danej firmy, należy zachować ostrożność, gdyż przepisy odnoszące się do ochrony danych osobowych są bardzo rygorystyczne. W razie wykrycia naruszenia prawa, zarządza się kontrolę, a następnie wyciągane są konsekwencje jeśli np. zostało popełnione przestępstwo. W przypadku popełnienia przestępstwa wymierza się karę dwóch lat więzienia. Grożą również inne sajce administracyjne oraz cywilne. Warto zapoznać się z zasadami tworzenia nowej bazy na podstawie zdobywania adresów mailowych poprzez newsletter. W wielu przypadkach pozwala on na identyfikacje adresata, dlatego taki zapis powinien być chroniony. Powinniśmy także kompletować zgody subskrybentów na przetwarzanie danych.

Potencjalne zarobki

W zależności jaką jakiej wielkości bazą będziemy zarządzać i jaki zakres działań będzie do nas należał takie wynagrodzenie otrzymamy. Istotna jest aktualność danych i ich stałe uzupełnianie. Dysponując bazą, która liczy około 5 tys. kontaktów możemy zarobić nawet 1 tys. zł miesięcznie.

Konieczne wydatki

  • Komputer – 2,5 tys. zł
  • Artykuły biurowe – 700 zł

Przydatne informacje

Wszelki dane np. imię, nazwisko, wiek, narodowość, numer pesel czyli dane osobowe umożliwiają identyfikację człowieka jako konkretna osobę. Rozpoczynając prace jako administrator danych osobowych bardzo ważna jest umowa, która uprawnia nas do zarządzania określanymi zasobami informacji. Powinna ona jasno określać zakres działania i długość współpracy.

            
                         
        
Ostatnio modyfikowano: 5 maja, 2014 o 11:57