Sprzedaż nieruchomości

Utworzono: 14 kwietnia, 2014 o 8:03

Handel nieruchomościami jest w dzisiejszych czasach branżą nie tylko szybko rozwijającą się ale również dochodową. Agencje pośredniczące w zakupie i sprzedaży lokali mieszkaniowych cieszą się sporym zainteresowaniem, szczególnie te niewielkie działające na rynku lokalnym.

Kto może zając się handlem nieruchomościami?

Koniecznym wymogiem do prowadzenia tego rodzaju działalności jest licencja, co najmniej dwuletni staż zawodowy oraz ukończone studia z zakresu obrotu nieruchomościami. Branża ta wymaga wiedzy, kompetencji i umiejętności. Jeśli sami nie posiadamy odpowiednich kwalifikacji, możemy zatrudnić osobę, która takie kwalifikacje posiada. Będzie ona reprezentować firmę podczas wszelkich transakcji. Bardzo ważne jest także rozeznanie w branży, bieżące śledzenie aktualności związanych z nieruchomościami. Zakładając agencje obrotu nieruchomościami, powinniśmy ja zarejestrować pod symbolem: PKD 68.31, a także 68.31.Z. Nasza działalność może także obejmować nie tylko pośrednictwo ale również zarządzanie nieruchomościami.

Niezbędne inwestycje

Najważniejszym wydatkiem będzie komputer z dostępem do Internetu. na początek nasza firma może działać jedynie w przestrzeni wirtualnej. Z klientami możemy spotykać się w ich siedzibie lub na mieście. Z czasem możemy wygospodarować lokal, który będzie pełnił funkcje biura. Dobrym pomysłem, będzie również zainwestowanie w tablet, który ułatwi nam prace z klientem. Dostęp do Internetu pozwoli porównywać oferty oraz czytać umowy. Jest on dużo bardziej wygodny niż np. komputer stacjonarny. Na początek nie warto inwestować dużej sumy pieniędzy w pomieszczenie. musimy liczyć się z ryzykiem i niepowodzeniem, gdyż konkurencja na rynku jest dość spora. Na rozpoczęcie działalności łącznie będziemy potrzebować około 8 tys. zł.

O czym warto pamiętać?

Umowy pośredniczące zwykle podpisywane są ze sprzedającymi obiekty mieszkaniowe. Jedynym ze sposobów na pozyskanie klientów jest kontakt z osobami, które wystawiają nieruchomości w sieci. Zazwyczaj proponuje się im pośrednictwo w sprzedaży na lepszych warunkach, reprezentację podczas transakcji oraz doradztwo. Powinniśmy zainwestować w reklamę internetową, gdyż to w sieci najczęściej szuka się ogłoszeń dotyczących nieruchomości. Dobra reklama oraz atrakcyjna strona internetowa pomoże nam pozyskać nowych klientów. Promocja w tej branży jest kwestią bardzo istotną, dlatego warto poświęcić jej trochę czasu.

Potencjalne zarobki

Standardowo za pośrednictwo w transakcjach otrzymuje się około 3 procent. Przykładowo za nieruchomość o wartości 450 tys. zł biuro może uzyskać nawet 13 tys. zł. Jeśli natomiast uda nam się uzyskać opłatę nie tylko od sprzedającego, ale również od kupującego, nasz zarobek stosunkowo rośnie. Warto zatem skupić się na obu stronach danej transakcji. Opłatę od kupującego pobiera się zazwyczaj w przypadku, kiedy sam trafi do naszej agencji i określi wymagania co do lokalu i zleci profesjonalistą poszukiwania konkretnego obiektu. W przypadku pracy na zalecenie, pobierana jest opłata głównie od kupującego. Najbardziej dochodowe w tej branży są tak zwane umowy na wyłączność. Dzięki nim mamy gwarancję, że to my dostaniemy prowizję, a nie kto inny. Możemy także spokojnie inwestować w sprzedaż takiej nieruchomości poprzez różnego rodzaju reklamę np. ulotki lub ogłoszenia. Możemy się w takiej sytuacji spodziewać około 5 procent prowizji. Najwięcej jest jednak umów bez wspomnianej klauzuli, wtedy należy odpowiednio dostosować reklamę w taki sposób, aby prowizja była optymalna. Przydatne okaże się umieszczanie ofert na specjalistycznych serwisach internetowych domi-porta.pl, oferty.net. Umieszczanie ogłoszeń na wspominanych portalach jest co prawda odpłatne, ale efekt zadowalający. Najbardziej opłaca się umieszczać ich bardzo wiele, wtedy istnieje możliwość skorzystania ze zniżki około 30 procentowej.

Przydatne informacje

Spora część nieruchomości ( prawie 60 %) jest sprzedawana poprzez agencje pośredniczące. Natomiast około 25 % budynków mieszkaniowych znajduje nabywców przez ogłoszenia osób prywatnych w Internecie oraz w prasie lokalnej. Dobrym okresem do handlu nieruchomościami jest okres pomiędzy marcem a majem. Czas pomiędzy listopadem a lutym jest czasem „martwym”, zainteresowanie nieruchomościami w tym czasie jest bardzo niewielkie.

Konieczne wydatki

  • Kapitał – 3 tys. zł
  • Komputer – 3,5 tys. zł
  • Pracownik z licencją – 2 tys. zł i prowizja
  • Reklama – 600 zł miesięcznie
  • Banner – 900 zł
            
                         
        
Ostatnio modyfikowano: 5 maja, 2014 o 11:56